Dostupnost péče porodní asistenky, která by byla hrazená ze zdravotního pojištění, je pro ženy v ČR stále velmi omezená. V některých regionech nejsou porodní asistentky, které by měly smlouvu s pojišťovnami, a zároveň není ochota pojišťoven smlouvy s porodními asistentkami uzavírat. Někde ženy naráží na neochotu lékařů péči indikovat, ač mají domluvenou porodní asistentku, která hrazenou péči poskytuje. Dočtete se zde ale i pozitivní příběhy, které ukazují přínosy návštěvní služby porodní asistentky v případě, že se vše dobře sejde a péče je ženě dostupná.
„Ptala jsem se v porodnici na vyplnění žádanky, ale byl tam mladý lékař a moc nevěděl, o co jde. Snažila jsem se mu to nějak vysvětlit, ale nedohodli jsme se. Žádanku mi nepodepsal ani praktik, že to nikdy nedělal. Jsem prý první, kdo to po něm chce… A gynekoložku mám 120 km daleko. Tam se teď po porodu dvojčat nedostanu. Úplně teda nevím, k čemu ta žádanka je. Nikdo neví, nikdy to nedělal… A stejně to nepodepíše. Je to frustrující.“
„Návštěvy porodní asistentky jsem si musela uhradit sama. Přijela za námi pár dní poté, co jsme přišli z porodnice. Oba kluci se během návštěvy poprvé krásně přisáli k prsu a nakojili se. Od té doby jsme začali pravidelně kojit a k tomu bylo potřeba ještě dokrmovat. Po druhé návštěvě porodní asistentky jsme kojení opět zlepšili a výrazně jsme snížili dokrm umělým mlékem. První dítě jsem kojila 3 roky, tak věřím, že to teď také zvládneme.“
Andrea D. (leden 2025), po porodu dvojčat ve 34. tt. Andrea patří do skupiny žen, u kterých by porodnice získala finanční příspěvek za indikaci péče porodní asistentky. Přesto jí v porodnici žádanku nepotvrdili.
„Plánovala jsem ambulantní porod, a také jsem ambulantně porodila. Proto pro mě bylo důležité mít dopředu zajištěnou poporodní péči porodní asistentky. Ke konci těhotenství jsem požádala o potvrzení žádanky v porodnici. Tam to ale dvakrát odmítli. Řekli mi, že se lékaři v porodnici hromadně dohodli, že žádné žádanky na péči porodní asistentky dávat nebudou.Chtěla jsem požádat svou gynekoložku. Žádanku jsem měla připravenou, ale v ordinaci byl zrovna velký zmatek, vůbec nestíhali a byli na mě naštvaní, že jsem přišla do poradny s tříletou dcerou. Navíc jsem věděla, že jiné ženy s žádankou moje doktorka už odmítla, tak jsem to nakonec vzdala. Žádanku mi na konci těhotenství potvrdil praktik. Musela jsem za ním ale jet 130 km.“
„Za návštěvy a péči porodní asistentky jsem vděčná. S porodní asistentkou jsme se potkaly už v těhotenství, doprovodila mě k porodu v porodnici a po porodu jsme mohli být hned doma s rodinou, byla zrovna doba kolem Vánoc. Porodní asistentka za námi třikrát přijela, zkontrolovala mně i miminko, udělala odběr z patičky a hned v začátku mi pomohla s kojením. Vzhledem k předchozí zkušenosti, jsem za to opravdu vděčná. Po prvním porodu jsme se s kojením hodně trápili. Pomohla nám až laktační poradkyně, která za námi přijela domů a věnovala nám dostatek času. Na péči porodní asistentky oceňuji hlavně individuální a empatický přístup. Dodalo mi to potřebný klid. Nevím, proč je u nás tato péče takové tabu. V zahraničí je to norma.“
Daniela B. (prosinec 2024)
„Požádala jsem svého lékaře, zda by mi potvrdil žádanku na péči porodní asistentky. To pan doktor slušně odmítl, že s tím nemá zkušenost a přijde mu, že to nespadá do jeho sekce lékařské péče. Necítí se prý k takovému úkonu oprávněn vzhledem k tomu, že neví v jakém stavu budu po porodu a zda takovou péči budu potřebovat.“
„První dítě jsem porodila na Islandu v porodním domě. Pár hodin po porodu jsme šli domů a dalších deset dní za námi domů docházely porodní asistentky. Nebylo třeba žádné schválení lékařem, vše bylo hrazené jako standardní péče ze zdravotního pojištění. Nejvíc jsem si cenila kontinuity péče poskytované dvěmi porodními asistentkami. Znali jsme se již od těhotenství, prožili jsme společně porod a zároveň kontrolovaly stav mě jako rodičky a po porodu i našeho dítěte. Díky tomuto přístupu jsem se cítila bezpečně a šestinedělí pro mě bylo dobře zvládnutelné po fyzické i psychické stránce.“
Pavlína S. (leden 2025)
„Plánuji ambulantní porod, termín porodu mám v červnu 2025, a je pro mě zásadní mít zajištěnou péči porodní asistentky zejména v poporodním období, tedy kontrolu zdravotního stavu mého i miminka, ale také podporu při kojení, zvládání šestinedělí a celkovou adaptaci na mateřství. “
„Porodní asistentku, která by měla smlouvu s pojišťovnou pro náš okres, jsem nenašla. Psala jsem na svou pojišťovnu a dostala jsem tuto odpověď, cituji: ´Máme navázány smluvní vztahy se všemi porodními asistentkami působícími ve Vašem regionu, které mají zájem spolupracovat se zdravotními pojišťovnami, avšak nemáme možnost jejich počet navýšit.´ Zároveň mi ale z pojišťovny neposlali žádný kontakt na porodní asistentky, které by měly smlouvu pro náš okres. Zřejmě proto, že žádné takové nejsou. Je tedy absurdní, že pojišťovna píše, že nemá možnost počet smluv s porodními asistentkami navýšit. Vím minimálně o dvou porodních asistentkách, které by zde péči na pojišťovnu měly zájem poskytovat. V reakci na mou stížnost na nedostupnost péče mi pojišťovna poslala kontakt na porodní asistentku, která má smlouvu pro sousední okres. Na mé adrese však hrazenou péči poskytovat nemůže, přestože sem na poporodní návštěvy jezdí (ženy si tuto péči musí hradit).”
Sabina H. (únor 2025)
„Porodila jsem předčasně ve 34. týdnu těhotenství. Po návratu z porodnice jsem oslovila porodní asistentku kvůli obtížím s kojením. Syn se nepřisával k prsu, mléka jsem měla dost, ale musela jsem odsávat mléko a krmit ho, což je velmi náročné. Během první návštěvy porodní asistentky se podařilo přisátí k prsu a od té doby zkoušíme kojit, převážně ale zatím krmíme odsátým mlékem. Porodní asistentka mi nabídla možnost dalších až 3 návštěv na pojišťovnu. Na gynekologii mi ale žádanku na hrazenou péči nepotvrdili s tím, že by jim to prý pojišťovna odečetla z jejich úhrad. Doporučili mi, abych se obrátila na porodnici, kde jsem rodila. Ta je ale hodinu cesty tam a hodinu zpět, kvůli předčasnému porodu jsem rodila v perinatologickém centru. A po telefonu mi řekli, že bych si musela pro žádanku osobně přijet. To je vzhledem k náročnosti pravidelného odsávání mléka a krmení miminka prakticky nemožné.“
Kateřina S. (únor 2025)
„Po porodu jsme měli velké obtíže s kojením. Malý se po narození vůbec nepřisál k prsu a celý další den vůbec neměl zájem pít. Od dalšího dne začala řada neúspěšných pokusů o přisátí, ze kterého jsem měla poraněné bradavky. Nedařilo se ani kojení přes klobouček. Malý se špatně přisával a prakticky z prsou nepil. Krmila jsem odstříkaným mlékem po lžičkách, stříkačkou a kalíškem. Kojení jsem nechtěla vzdát, byť to nebylo jednoduché. Vyhledala jsem pomoc laktační poradkyně (soukromé porodní asistentky). 3. den po porodu mě navštívila v nemocnici a věnovala nám dostatek času a podpory. Malý se při této návštěvě poprvé přisál a nakojil alespoň z jednoho prsa.“
„V porodnici mi při propuštění potvrdili žádanku na poporodní návštěvy porodní asistentky. Na další návštěvě se povedlo přisátí na obě prsa. A s každou další návštěvou jsme se posunuli o kus dál a postupně jsme se dopracovali až k plnému a spokojenému kojení z obou prsou. Vyžadovalo to ale celkem 6 návštěv, hodně trpělivosti a několik týdnů, než se vše dalo dohromady. Jsem ráda, že jsem měla alespoň 3 návštěvy hrazené pojišťovnou. Díky tomu se nám podařilo náročné začátky kojení dobře zvládnout bez jediného dokrmení umělým mlékem. Celé úsilí stálo zato a můj syn nebude ochuzen o všechny benefity kojení.“
Kateřina Č. (leden 2025)
„Žádanka na péči porodní asistentky mi byla v roce 2024 zamítnuta gynekologem (dnes je pan doktor primářem porodnice). Důvod? Prý se tak s lékaři domluvili, že žádanky na návštěvy porodní asistentky nebudou potvrzovat. Žádanku následně odmítla potvrdit i praktická lékařka, že o tom nic neví, a že jí to přijde zbytečné. Zkoušely jsme to s porodní asistentkou řešit přes ministerstvo, ale bez výsledku. Návštěvy porodní asistentky jsem přesto využila po obou porodech a uhradila si je. Po prvním porodu mi porodní asistentka velmi pomohla hlavně s kojením. Po druhém porodu jsem nejdříve myslela, že to nebude tolik potřeba, přesto pro mě byly tyto návštěvy důležité pro psychickou pohodu a ujištění, že je vše v pořádku. Každá žena si bohužel úhradu péče nemůže dovolit. Doufám a věřím, že se to změní, aby se ženy nemusely potýkat s těmito překážkami. Doufám a věřím, že se to změní, aby se ženy nemusely potýkat s těmito překážkami.“
Michaela M. (květen 2024)